Gratis brochure koolhydraatbeperkt dieet voor laaggeletterden en anderstaligen

Praktijkondersteuner Els van Beek heeft “Het beste Diabetesidee 2019” gewonnen. In haar werk komt ze veel mensen tegen die moeite hebben met lezen en schrijven. Door de jaren verzamelde ze foto’s en afbeeldingen, om aan de hand daarvan voorlichting te geven over een koolhydraatbeperkte voeding. Met het prijsgeld heeft ze haar materiaal omgezet in een brochure ‘Koolhydraatbeperkt dieet voor laaggeletterden en anderstaligen’ en deze gratis ter beschikking gesteld.
Lees meer…

Begrijpelijke informatie Coronavirus – informatiekaart

Iedereen heeft vragen over het Coronavirus en de maatregelen in Nederland. Begrijpelijke informatie is heel belangrijk. Daarom heeft Pharos in samenwerking met Stichting ABC een informatieve kaart ontwikkeld voor laaggeletterden in diverse talen. Deze kaart legt de nieuwste maatregelen en adviezen van de overheid zo begrijpelijk mogelijk uit. Er zijn ook een mobielvriendelijke versie en vertalingen beschikbaar.
Lees meer…

 

Patiëntinformatie over COVID-19 in 19 talen

Nu in deze tijden dat het van groot belang is om extra goed geïnformeerd te zijn, blijkt vaak dat er voor anderstaligen en mensen die het Nederlands niet volledig tot in detail beheersen er weinig tot geen informatie te vinden is. Daarom heeft OPEN Rotterdam een overzicht gemaakt naar de officiële plekken waar vertalingen te vinden zijn.
Bekijk de patiëntinformatie over COVID-19 in 19 talen

Minder werkdruk bij Huisartsenpraktijk Carnegiedreef

“Ik wacht eigenlijk elke dag op de storm, maar die komt niet”, vertelt Renske Nijhuis van huisartsenpraktijk Carnegiedreef in Utrecht. UFA heeft het afgelopen jaar een project ondersteund op de Carnegiedreef waarbij het doel was om de werkdruk te verminderen en een gezonder werkklimaat te realiseren voor behoud van artsen en medewerkers. Uit de uitspraak van Renske blijkt al dat de inspanning in het afgelopen jaar resultaat heeft geboekt. Zij deelt graag haar ervaringen en tips.

Tips

Renske: “Inmiddels is er een goede bezetting en daardoor is er rust. Maar er is veel veranderd op de praktijk.” De Carnegiedreef heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd en acties ondernomen om de werkdruk te verminderen:

  • Invoeren van een dagopening en dagsluiting.
  • Meer tijd voor het assistententeam gemaakt. Dit levert veel op (trial en error met begeleiding).
  • Agenda aangepast en uitgetest wat voor ons goed werkt. Gespeeld met diverse opties die voor ons werken:
    • Twee inloopspreekuren: 2 x p/d 1 uur. In 5 minuten behandelt de spoedarts vragen. Daarnaast hebben we een niet-spoedarts die 15 minuten per patiënt kan inplannen.
    • Gedurende de dag dus geen kleine dingen (plekjes, bultjes, griepcontroles) want die komen op het inloopspreekuur. Hierdoor is er minder druk voor de arts en tijd voor de ‘echte zaken’.
    • Mensen mogen dus ook ‘niet’ verschijnen als de klacht is verdwenen maar voelen zich wel gehoord.
    • Veel aandacht en opleiden rondom triage. Dit ook begeleiden bij de assistenten.
  • Lean sessie workshop gevolgd. Dit toegepast op het spreekuur: Inloopspreekuur is kort, klein, efficiënt, en boze cliënt worden voorkomen omdat ze niet meer zo lang hoeven te wachten op een afspraak.
  • Zelf assistenten geschoold op medische inhoudelijk gebied (medicatie)  en aan de hand van de declaratiewijzer LHV.
  • Protocollen doornemen en updaten en daarna verantwoordelijkheid delegeren.

Hoe gaan jullie nu verder?

“Waar we de komende maanden nog mee verder gaan is het vormen van het team. Een adviseur gaat ons daarbij begeleiden waarbij de hulpvraag gebaseerd is op de eigen verantwoordelijkheid en het teamproces. We gaan ook gebruik maken van de huisartsmonitor. Daarna kunnen we ons richten op kwaliteit en beleid maken zodat er helderheid is over afspraken en we allemaal weten wat de bedoeling is”, vertelt Renske.

Wat is de belangrijkste les die jullie hebben geleerd?

“Mijn belangrijkste tip is: Ga spelen met de agenda…. Wij hadden extreem weinig plekken en deden veel ad hoc. We hebben van alles geprobeerd om te zien wat het beste werkt. Dit hebben we in de zomermaanden uitgeprobeerd omdat we het toen iets rustiger hadden.
Natuurlijk werkt niet alles voor elke arts hetzelfde, zoals de inloop niet laten uitlopen en dergelijke. Daarnaast kosten onervaren assistentes heel veel tijd. Voor alle praktijken die ook aan de slag willen gaan, kan ik aanbevelen: maak een plan van aanpak en neem het personeel mee in hoe jullie iets in de praktijk willen veranderen.”

Meer informatie

Heeft u ook interesse in de ondersteuning van UFA bij het verminderen van de werkdruk in uw praktijk? Neem dan contact op met Sonia Jennings, fondscoordinator@utrechtsfondsachterstandswijken.nl.

 

 

Drie op de tien Nederlanders heeft lage gezondheidsvaardigheden

Mensen met onvoldoende of beperkte gezondheidsvaardigheden ondervinden vaak negatieve gevolgen hiervan op hun gezondheid. Zij kunnen bijvoorbeeld minder goed omgaan met ziekte, maken vaker fouten met het innemen van geneesmiddelen en hebben meer moeite om de informatie van de zorgverlener te begrijpen. Uit recente cijfers van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg blijkt dat drie op de tien Nederlanders lage gezondheidsvaardigheden heeft. Lees het gehele Nivel nieuwsbericht en bekijk de Factsheet Gezondheidsvaardigheden Cijfers 2019.

 

Steun petitie Taalbarrières 

Iedereen in Nederland heeft recht op goede zorg. Door een taalbarrière is dit voor vele vluchtelingen, studenten, arbeids- en kennismigranten echter niet vanzelfsprekend. De Johannes Wier Stichting heeft daarom op 10 december, Human Rights Day, een oproep gedaan aan Jan Kremer, voorzitter van de Kwaliteitsraad van Zorginstituut Nederland, om het ontwikkelen van een kwaliteitsstandaard Taalbarrières in de Zorg en het Sociaal Domein op de Meerjarenagenda te plaatsen. Daarmee kunnen patiënten, zorgverleners en verzekeraars samen verantwoordelijkheid nemen voor goede communicatie en voor een juridisch, ethisch en financieel verantwoord beleid. UFA steunt deze petitie. U ook? Lees meer en teken de petitie…

E-health kan toegankelijkheid zorg belemmeren

Niet elke patiënt heeft de digitale vaardigheid waar de zorg om vraagt. Zorgverleners zijn zich daar onvoldoende bewust van, waardoor er ongelijkheid ontstaat voor de toegankelijkheid van zorg. Het Medisch Contact schrijft: hoog tijd dat opleidingen hier de aandacht op vestigen. Als best practice wordt de UFA Taalbox en de workshop ‘Communiceren met laaggeletterden’ van Pharos genoemd, welke wordt gefinancierd door UFA.
Bekijk het gehele artikel in Medisch Contact of lees het artikel in pdf.