E-health kan toegankelijkheid zorg belemmeren

Niet elke patiënt heeft de digitale vaardigheid waar de zorg om vraagt. Zorgverleners zijn zich daar onvoldoende bewust van, waardoor er ongelijkheid ontstaat voor de toegankelijkheid van zorg. Het Medisch Contact schrijft: hoog tijd dat opleidingen hier de aandacht op vestigen. Als best practice wordt de UFA Taalbox en de workshop ‘Communiceren met laaggeletterden’ van Pharos genoemd, welke wordt gefinancierd door UFA.
Bekijk het gehele artikel in Medisch Contact

 

Succesvolle sTOPPERS!

“Hij is mijn allerbeste vriend”, vertelt acteur ‘Frits’. “Maar ik heb nu een nieuwe start gemaakt: ik ben gestopt met roken voor mijn dochter.” De theatershow van de sTOPPERS! begon heel rustig. Maar binnen enkele minuten zitten de deelnemers in een wervelwind van de wereld van het stoppen met roken. De deelnemers aan de UFA scholing De sTOPPERS! waren erg enthousiast: “Een van de leukere nascholingen, ik voelde me na afloop direct gemotiveerd om in de praktijk weer meer met stoppen met roken aan de slag te gaan!” Lees verder “Succesvolle sTOPPERS!”

Nieuw bestuurslid – huisarts Leonard van Egmond

Sinds oktober versterkt Leonard van Egmond het UFA bestuur. Hij zet zich graag in voor net dat beetje extra zorg in de achterstandswijken als bestuurslid bij UFA. Leonard: “Sinds enkele jaren ben ik huisarts in de Utrechtse wijk Zuilen, een wijk met een diverse en veranderende populatie.
Veel van onze patiënten hebben problemen in verschillende domeinen van het leven: Schulden, verslaving, werkeloosheid, relatieproblemen…. Allemaal zaken die je gezondheid sterk beïnvloeden. Om met al die factoren rekening te kunnen houden is het nodig om als huisarts tijd te hebben om verder te kijken dan het medische deel. UFA faciliteert huisartsen in achterstandswijken om goede zorg te kunnen leveren die soms een stukje verder gaat. Hier maak ik mij graag sterk voor.”

 

 

Bekijk alle UFA bestuursleden.

Vernieuwde website Verwijswijzer.nl

De nieuwe Verwijswijzer is online! Wilt u weten waar uw patiënt terecht kunt voor een verklaring over uw gezondheid of een keuring? Of hoe u hulp bij ziekte kunt krijgen door middel van hulpmiddelen of aanpassingen? En wanneer u deze vergoed krijgt? Verwijs dan naar de Verwijswijzerutrecht.nl. De verwijswijzer wordt mogelijk gemaakt door UFA.

De verwijswijzer is gemaakt voor huisartsen, medewerkers van huisartspraktijken en de patiënten.

Veel mensen komen onterecht bij de (eigen) huisarts met vragen naar bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring of een aanvraag van een hulpmiddel. De (eigen) huisarts kan of mag in veel gevallen niet aan de vragen beantwoorden. De verwijswijzer geeft informatie over waar de patiënt wel terecht kan.

Nieuwe voorzitter UFA

Een huisarts die met beide benen in de achterstandswijk staat, dat is Sascha Kotterer. Na een aantal jaar als bestuurslid in het UFA bestuur te hebben gezeten, is het nu tijd voor haar om het voorzitterschap van Berthon Rikken, die stopt als UFA bestuurder, over te nemen. Sascha begrijpt waar behoefte aan is in de achterstandswijken en gaat zich actief inzetten voor de achterstandsproblematiek in Utrecht en Amersfoort.

Bekijk het gehele bestuur

Hoe declareer ik patiënten van STIL?

Als huisarts wil je iedereen die zorg nodig heeft helpen. Maar soms is de financiele afhandeling bewerkelijk. Dit speelt bijvoorbeeld ook bij mensen zonder verblijfsvergunning. Zij zijn vaak doorverwezen via STIL. Als u deze patiënten onderzoekt, hoe declareert u dit spreekuur dan? UFA heeft een handige link op haar website waarmee u direct kunt declareren. 
Lees meer…

Krachtige Basiszorg

Bij Krachtige basiszorg is de klant het uitgangspunt. In de praktijk betekent dat: in alle stadia van de hulpverlening heel goed luisteren en kijken naar iemand. Als een klant aanklopt met schulden, wordt bekeken of er ook andere problemen zijn. Slaapt iemand slechter? Of is hij vanwege de financiële zorgen in een sociaal isolement geraakt? Er wordt niet alleen naar de concrete vraag gekeken, maar naar het totaalplaatje die van invloed kunnen zijn op de ervaren gezondheid. De regie ligt zo veel mogelijk bij de bewoner zelf.
Lees meer over Krachtige Basiszorg

Huisarts gezocht voor onderzoek vluchtelingen in huisartsenpraktijk

Vanaf 1 mei start Pharos met een door Zonmw gefinancierd onderzoeksproject waarin zij gedurende twee jaar de huisartsenzorg voor vluchtelingen kinderen met psychische problemen willen optimaliseren.

Samen met huisarts praktijken, vluchtelingen, scholen en gemeenten, een uitdagend project. Pharos zoekt hiervoor een huisarts die gedurende twee tot drie dagen per week dit project en onderzoek wil uitvoeren. Het kan een promotie traject worden. Kent u huisartsen die hier mogelijk interesse in hebben of bent u zelf geïnteresseerd? Stuur dan een bericht naar Maria van den Muijsenbergh, M.vandenMuijsenbergh@pharos.nl.

Lean in Oog en Al

“Met Lean kun je tot in de kern van een probleem komen om vervolgens naar de oplossing te werken.” vertelt Wietze Eizenga, huisarts bij Gezondheidscentrum Oog in Al. Met de hele praktijk hebben zij, met financiële ondersteuning van UFA, een Lean traject gevolgd.

Het Lean traject
Wietze: “We hebben met een externe begeleider het Lean-traject in de praktijk vorm gegeven. In een gezamenlijke bijeenkomst van enkele uren met alle praktijkmedewerkers zijn de beginselen van Lean uitgelegd.
Daarna is de begeleider regelmatig terug geweest in de praktijk om afspraken te maken en de voortgang te monitoren.”

“We hadden 3 trajecten:
– no show, en hoe daarmee om te gaan
– uitslagen logistiek, wie geeft door, huisarts of assistente
– hoe kunnen we de druk op de agenda verminderen”

Tot de kern van het probleem komen!
Wietze “Het waren interessante trajecten. Duidelijk werd wel dat veranderingen tijd kosten. Niets is even snel op te lossen in een praktijk met 25 medewerkers. Daarnaast is Lean is een continue proces. We hebben daarom afgesproken de werkafspraken elke twee tot drie jaar onder de loep te nemen en te kijken of het nog up-to-date of zinvol is. Het idee om werkprocessen te versimpelen en kortere lijnen te krijgen, is alleen mogelijk bij goede werkafspraken waar iedereen achter staat. Wel werd duidelijk dat verschillende werkwijzen of methodes geen obstakels hoeven zijn om een oplossing te vinden. Mijn conclusie: met LEAN kun je tot in de kern van een probleem komen om vervolgens naar de oplossing te werken.”

Tips
Tenslotte twee tips van Wietze: “Lean werkt alleen als je volledig alle processen LEAN gaat doen. Het is echter niet een methode die iedereen prettig vind dus verdiep je eerst in wat een LEAN praktijk inhoudt voordat je je erin stort!”

Wat is Lean werken in de huisartsenpraktijk?
Lean werken helpt u te richten op hoofdzaken in uw praktijkvoering: wat voegt écht waarde toe? Het gaat om procesverbetering als normaal onderdeel van het werk, waarbij elke medewerker verantwoordelijk is voor het eigen handelen. Gevolg? Meer uitdaging, plezier en productiviteit.

Meer weten?
Wilt u meer weten over dit traject of wilt u ook het Lean principe toepassen in uw praktijk? Neem dan contact op met ons via fondscoordinator@utrechtsfondsachterstandswijken.nl.